پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118948
ايران همکاري در خصوص داعش را منوط به امتيازات هسته‌اي از جانب غرب کرده است
تاریخ انتشار : 1393/06/30 17:48:08
نمایش : 1158
رويترز به نقل از مقامات ارشد ايراني مدعي شد که ايران همکاري با ائتلاف ضد داعش را منوط به اعطاي امتيازاتي از جانب غرب در مذاکرات هسته‌اي کرده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، خبرگزاري رويترز به نقل از مقامات ارشد ايراني مدعي شد ايران آماده همکاري با آمريکا و متحدين آن براي متوقف ساختن تحرکات تروريست‌هاي داعش است اما خواهان انعطاف‌پذيري بيشتري از سوي آنها، در خصوص برنامه غني‌سازي اورانيوم است.
 
رويترز به نقل از يک مقام ارشد ايراني نوشت: ايران در منطقه نقلش اساسي ايفا مي‌کند و مي‌تواند در مقابله با داعش مثمر ثمر باشد ولي اين يک جاده دو طرفه است. بايد امتياز بدهيد تا امتياز بگيريد.
 
اين مقام افزود: داعش تهديدي براي امنيت جهان است، نه براي برنامه هسته‌اي ايران که برنامه‌اي صلح‌آميز است.
 
يک مقام ديگر نيز گفت: انتظار دارند در ازاي اين کمک؛ غرب نيز انعطاف‌پذيري بيشتري در قبال غني‌سازي نشان داده و تحريم‌ها را لغو کنند.
 
مقام ديگري نيز تأکيد کرد هر دو طرف مي‌توانند از خود انعظاف‌پذيري نشان دهند و اين به نفع همه است.
 
اما مقامات غربي در مصاحبه با رويترز اعلام کردند چنين پيشنهادي در مذاکرات نيويورک مطرح نشده است. آنها تأکيد کردند 1+5 نمي‌خواهد مسائل ديگري بجز موضوع مذاکرات هسته‌اي پاي ميز مذاکرات مطرح شود چرا که چيزي تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر براي دستيابي به توافق جامع باقي نمانده است.
 
روز جمعه پيش از آغاز دوباره گفتگوها، نيويورک تايمز گزارش داد واشنگتن به جاي درخواست از ايران براي کاهش تعداد سانتريفوژها از 19 هزار سانتريفوژ به 1500 سانتريفوژ، در حال بررسي ارايه برنامه‌اي جديد است که موضوع آن حذف اتصال لوله‌اي سانتريفوژهاي غني‌سازي است.
 
دو ديپلمات به آسوشيتدپرس گفتند تهران ابتدا در نشستي دوجانبه در ماه اوت تعهدي به اين پيشنهاد نشان نداد اما اکنون حاضر به بحث درباره آن شده است. آنها گفتند ايران نسبت به اين پيشنهاد پذيرشي توام با احتياط نشان داده است.
 
وندي شرمن، مذاکره‌کننده اصلي آمريکا پيش از گفتگوها اعلام کرد طرفين درباره اندازه و حيطه ظرفيت غني‌سازي اورانيوم در ايران "خيلي از هم دورند."
 
وي به خبرنگاران گفت درخواست ايران براي حفظ برنامه خود در اندازه و برونداد فعلي آن قابل پذيرش نيست . 
 
"جان آلترمن" مدير برنامه خاورميانه موسسه مطالعات راهبردي و بين المللي واشنگتن در اين خصوص گفت آمريکا قصد ندارد از ايران زياد درخواست کند زيرا نگران است ايراني ها در ازاي پذيرش اين درخواست ها، درخواست هايي درمورد مذاکرات هسته اي داشته باشند.
 
"رابرت آينهورن" که پيش از اين مسئول برجسته آمريکا در مذاکرات با ايران بود در اين باره مدعي شد: ممکن است ايران تصوري غلط در اين مورد داشته باشد اما به اعتقاد من دولت آمريکا بي نهايت مشتاق خواهد بود از هرگونه برداشت غلط اجتناب کند و توضيح دهد که اين دو مقوله از يکديگر جدا هستند و آمريکا به معامله فکر نمي‌کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html